Wat kost elektrisch rijden?

EV Blog Basics 2 mei 2021

Dit artikel is deel 3 van de EV Blog Basics. De overige delen vind je hier.

Veel mensen denken nog altijd dat elektrisch rijden duur is en vooral iets is voor de zakelijke rijder of ‘de elite’. Maar dit is eigenlijk al een tijd niet meer zo. Elektrisch rijden kan voor veel mensen goedkoper zijn dan rijden in een brandstofauto. Dat is ook een van de redenen waarom steeds meer mensen elektrisch gaan rijden.

De kosten van een auto bestaan uit een aantal componenten:

  1. Aanschaf
  2. Gebruik (tanken of laden, verzekering, wegenbelasting)
  3. Onderhoud
  4. Afschrijving
Bron: Milieu Centraal

Aanschaf

Op dit moment zijn elektrische auto’s in aanschaf nog iets duurder dan brandstofauto’s. Dit komt vooral door het accupakket, dat is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De prijs voor deze accupakketten is wel snel aan het dalen en de verwachting is dat binnen niet al te lange tijd de prijzen van elektrische auto’s op hetzelfde niveau zijn als brandstofauto’s. Hier vindt je informatie over de modellen die nu beschikbaar zijn.

De tweedehands markt voor elektrische auto’s wordt ook steeds groter en hier zijn ook steeds meer betaalbare auto’s te vinden. De prijzen beginnen al bij ~€6.000. Neem maar eens een kijkje op Marktplaats.

Gebruik

Benzine tank je bij een tankstation, elektriciteit laadt je bij een laadpaal. Benzine reken je af per liter, elektriciteit meestal per kilowattuur (kWh).

De prijs voor een liter benzine is niet bij elk tankstation hetzelfde. Zo is de prijs voor een kWh elektriciteit ook niet overal hetzelfde, dit is afhankelijk van de methode waarmee je laadt. Thuis laden is het goedkoopst, dan betaal je hetzelfde tarief als je ook betaald voor de andere apparaten in jouw huis. Meestal is dit ongeveer €0,22 per kWh. Als je oplaadt met stroom van je eigen zonnepanelen, is het zelfs gratis. Bij een openbare laadpaal betaal je ongeveer €0,41 per kWh en bij een snellader (langs de snelweg) ongeveer €0,60 per kWh.

Meestal zul je je elektrische auto thuis of op kantoor opladen, een snellader zul je het minst gebruiken van alle laadmethodes. De kosten per kilometer voor elektriciteit zijn afhankelijk van de auto en de gebruikte laadmethodes, maar de kosten zijn in de meeste gevallen lager dan de brandstofkosten bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.

Een elektrische auto die 15 kWh verbruikt per 100 kilometer kost 15/100*0,22 = €0,03 per kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto die 5,8 liter verbruikt per 100 kilometer kost bij een literprijs van €1,76 ongeveer €0,10 per kilometer. Ruim drie keer zo duur dus!

Onderhoud

Een elektrische auto is eigenlijk altijd goedkoper in onderhoud in vergelijking met een brandstofauto. Een verbrandingsmotor bevat veel bewegende onderdelen en is daardoor dus ook onderhoudsgevoelig. Iedereen die een auto heeft kent dit wel: distributieriem vervangen, waterpomp vervangen, bougies vervangen en ga zo maar door. Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en ook veel minder bewegende onderdelen. Daardoor is er ook veel minder onderhoud nodig. De onderhoudskosten van een elektrische auto liggen op ongeveer één derde van de kosten van een brandstofauto.

Toch zijn elektrische auto’s niet helemaal onderhoudsvrij. Zo zullen de banden en remmen nog altijd slijten, maar de remmen zullen wel langer meegaan dan bij een brandstofauto. Dat zit zo; elektrische auto’s maken gebruik van regeneratief remmen, hiermee remt de auto af op de elektromotor, daardoor slijten de remmen een stuk minder en wordt de accu weer een beetje opgeladen.

Het accupakket is ook een slijtageonderdeel, dit komt omdat alle accu's na verloop van tijd gaan degraderen (ze kunnen steeds minder energie opslaan, je kent dit misschien wel van je laptop of smartphone). Toch is het vervangen van het accupakket geen regulier onderhoud, omdat dit pakket meestal 10 jaar meegaat. Veel fabrikanten geven ook een garantie van 8 tot 10 jaar of 160.000 tot 240.000 kilometer bij de aankoop van een nieuwe auto.

De techniek achter accu's is constant in ontwikkeling en het is daardoor ook niet geheel ondenkbaar dat accu's steeds langer mee zullen gaan en fabrikanten ook steeds langere garanties gaan geven op de accu.

Fiscale voordelen

Omdat de overheid elektrisch rijden wil stimuleren zijn er een aantal voordelen voor elektrische auto’s.

  • Lagere bijtelling. Zakelijke leaserijders profiteren van een lager bijtellingstarief (tot 2026).
  • Milieu-investeringsaftrek (MIA). Ondernemers mogen bij aanschaf van een elektrische auto een extra aftrekpost voeren op basis van de milieu-investeringsaftrek (MIA).
  • Subsidieregeling voor particulieren. Vanaf 1 juli 2020 is er een subsidieregeling voor particulieren beschikbaar, je kunt dan tot €4.000 krijgen bij een nieuwe auto en €2.000 bij een tweedehands. Dit geldt ook voor private lease! Maar let op: er is voor deze subsidie maar een beperkt budget beschikbaar gesteld door de overheid. Kijk voor meer informatie op de website van RVO.
  • Vrijstelling BPM.
  • Geen wegenbelasting.

Afschrijving

De afschrijving van een elektrische auto is ongeveer gelijk met de afschrijving van een brandstofauto. Bepalend voor de restwaarde van een elektrische auto is de staat van de accu (SoH = State of Health). Omdat elektrische auto's nog relatief nieuw zijn is de data over hoe de accupakketten zich houden nog beperkt. Maar tot nu toe zijn de resultaten positief. In de eerste 1,5 jaar neemt de capaciteit van de accu ongeveer 2% af, daarna met ongeveer 1% per jaar.

Totale kosten

Alle autokosten bij elkaar opgeteld wordt ook wel de Total Cost of Ownership (TCO) genoemd. Via deze tool kun je eenvoudig berekenen of een elektrisch auto voor jou goedkoper is dan een brandstofauto, ook op de website van de ANWB kun je een kostenberekening maken. Uit onderzoek blijkt dat over het algemeen de TCO van een elektrische auto 15% lager is in vergelijking met een brandstofauto. Een elektrische auto is dus al goedkoper en dit verschil zal alleen maar groter worden.

Tags

Kevin Schoormans

Altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkeling en opgegroeid met auto's. In 2018 heb ik de mogelijkheid gekregen om zelf een aantal dagen in een Tesla te rijden en vanaf dat moment was ik verkocht.