De voor- en nadelen van elektrisch rijden.

Wij van EV Blog vinden elektrisch rijden fantastisch. Hieronder een aantal voor- en nadelen van elektrisch rijden.

De voor- en nadelen van elektrisch rijden.

Dit artikel is deel 2 van de EV Blog Basics. De overige delen vind je hier.

Wij van EV Blog vinden elektrisch rijden fantastisch. Hieronder een aantal voor- en nadelen van elektrisch rijden.

Voordelen

Elektrisch rijden kent vele voordelen, hieronder noemen we er een aantal, maar er zijn nog veel meer voordelen!

1. Geen uitlaat meer!

Een elektrische auto heeft geen uitlaat, dus er worden ook geen milieuvervuilende stoffen uitgestoten tijdens het rijden. Dit is beter voor het klimaat & milieu. Heb je zelf zonnepanelen? Dan is het nog milieuvriendelijker, dan kun je je auto opladen met je eigen stroom.

Zelfs als je je auto oplaadt met grijze stroom is een elektrische auto nog altijd beter voor het milieu dan een brandstofauto. Dit komt omdat een elektrische auto veel efficiënter met energie omgaat, zo heeft een elektrische auto een efficiëntie van ongeveer 77% terwijl dit bij een brandstofauto slechts 12%-30% is.

Als je ook de uitstoot van de productie van de auto en accu zelf meetelt dan is een elektrische auto na ongeveer 23.000 km al milieuvriendelijker dan een brandstofauto.

2. Nooit meer tanken

Niemand gaat voor z’n plezier tanken. Wat nou als je nooit meer HOEFT te tanken? Dat is nog een voordeel van elektrisch rijden. Nooit meer zo’n stinkende slang pakken om een brandbare vloeistof in je auto te gieten en dan binnen in de rij gaan staan om te betalen.

Heb je je wel eens bedacht dat een auto eigenlijk 95% van de tijd stil staat. Wanneer je thuis of op je werk een laadpaal hebt, kun je dus altijd je auto opladen. Je hoeft alleen maar de stekker in je auto te steken als je op je werk of thuis aankomt en that’s it. Dus als jij zit te werken of thuis ligt te slapen wordt jouw auto opgeladen.

De volgende ochtend hoef je alleen nog de stekker uit je auto te halen en kun je weer vertrekken met een volle accu.

3. Minder onderhoud

Je kent het wel: bougies vervangen, olie verversen, distributieriem vervangen en ga zo maar door. Noodzakelijk kwaad als je een brandstofauto rijdt. Deze auto’s bestaan uit heel veel bewegende onderdelen en zijn dus ook erg onderhoudsgevoelig. Een elektrische auto bestaat uit veel minder onderdelen en heeft dus bijna geen onderhoud nodig. Je hoeft alleen nog maar naar de garage voor nieuwe banden of remmen (die ook nog eens langer meegaan, want je remt veel meer af op de elektromotor). En misschien wat ruitenvloeistof. Scheelt tijd, ergernis en geld!

4. Het rijden is fun

Een elektrische auto is eigenlijk altijd automaat, je hoeft dus niet te schakelen. Ook is het maximale koppel meteen beschikbaar. Dus zodra je het pedaal indrukt accelereert de auto direct. Stoplichtsprintjes worden zo wel heel leuk!

Bij de meeste elektrische auto’s zit het accupakket laag in de auto en soms in de bodemplaat. Hierdoor hebben deze auto’s een laag zwaartepunt en dit zorgt voor een veel betere wegligging in vergelijking met een brandstofauto, die meestal de zware motor voorin hebben.

5. De stilte

Bij een brandstofauto vinden er voortdurende kleine explosies plaats in de motor. Dit is het geluid dat je hoort en dit zorgt ook voor de trillingen. Dat is allemaal verleden tijd bij een elektrische auto. Een elektromotor gebruikt alleen elektriciteit en is superstil. Zo kun je rustig naar je bestemming ‘glijden’ en kom je volledig ontspannen aan.

Om ervoor te zorgen dat voetgangers je wel horen als je aan komt rijden maken de meeste elektrische auto’s een geluidje als je langzamer rijdt dan 20 of 30 kilometer per uur. Dit is ook verplicht voor alle nieuwe elektrische auto's in de EU vanaf 2019.

6. Je bespaart geld!

Rijden in een elektrische auto bespaart ook nog eens geld. Buiten het geld dat je bespaart op onderhoud is het laden van een elektrische auto ook veel goedkoper dan het tanken van een brandstofauto. Zeker als je eigen zonnepanelen hebt. Zo kost 100 kilometer rijden in een brandstofauto ongeveer €10,20, diezelfde 100 kilometer in een elektrische auto afleggen kost ongeveer €3,30. In het volgende deel meer over de kosten en besparingen van elektrisch rijden.

Nadelen


We willen graag een eerlijk beeld geven van elektrisch rijden, daarom benoemen we ook een aantal nadelen van elektrisch rijden.

1. Aanschaf is duurder

Op dit moment zijn elektrische auto’s meestal nog wat duurder in aanschaf in vergelijking met een brandstofauto. Dit komt doordat elektrische auto’s relatief nieuw zijn en de accu’s nog duur. Maar de prijs voor accu’s is de afgelopen jaren heel snel gedaald en de verwachting is dan ook dat het niet lang meer zal duren voordat elektrische auto’s even duur zijn als brandstofauto’s.

2. Rijbereik is beperkt

Een elektrische auto heeft een kleiner rijbereik dan een brandstofauto. Er bestaat nog geen elektrische auto met een rijbereik van 700+ km. En je kunt een elektrische auto ook niet voltanken in 5 min. Voor sommige mensen is dit een probleem, voor anderen niet. Een gemiddelde middenklasse elektrische auto heeft een rijbereik van ~250 km. Voor de meeste mensen is dit voldoende, maar niet voor iedereen. Ook kan het zo zijn dat je tijdens lange ritten zoals bijvoorbeeld vakantie meerdere keren moet stoppen om te laden.

3. Oplaadpunten beperkt

Thuis en op het werk opladen is meestal geen probleem. Maar het komt wel eens voor dat openbare laadpalen niet werken of bezet zijn. Dat kan tot vervelende situaties leiden als je echt moet laden. Daarnaast zijn we in Nederland verwend met een groot netwerk aan openbare laadpalen en snelladers, dit is in het buitenland niet zo vanzelfsprekend. Het aantal laders in de landen om ons heen neemt wel enorm snel toe, maar het is nog altijd niet zo vanzelfsprekend als een tankstation.

4. Trekhaak niet altijd mogelijk, fietsendrager wel.

Er zijn nog maar weinig elektrische auto’s waar een trekhaak onder gemonteerd kan en mag worden. En als het al mag, is het trekgewicht meestal ook beperkt. Er zijn wel al elektrische auto’s met een trekhaak die ook een caravan kunnen en mogen trekken. Het rijbereik zal wel flink lager zijn als de auto een caravan moet trekken. Ook zijn snellaadplekken langs de snelwegen niet ingericht op caravans en zul je vaak de caravan moeten ontkoppelen tijdens het laden.

Maar wat als je nu alleen je fietsen mee wilt nemen op een fietsendrager? Dat kan bij de meeste elektrische auto's wel. Er zijn speciale trekhaken ontwikkeld voor elektrische auto's die je alleen kunt gebruiken om een fietsendrager op te bevestigen. Dit wordt ook wel 'fietsendragertrekhaak' of 'RMC' genoemd.