Tesla maakt $1,1 miljard winst in tweede kwartaal - en andere updates!

Tesla maakt $1,1 miljard winst in tweede kwartaal - en andere updates!

In ⚡Opgeladen #003 heb ik de Q2 resultaten van Tesla al kort samengevat, maar tijdens de earnings call werden ook een aantal andere updates gegeven. Zoals beloofd een uitgebreidere blogpost met meer details. De volledige presentatie staat hier. De audio-only webcast staat hier.

Elon Musk wees tijdens de introductie van de call erop dat de houding van mensen ten opzichte van EV’s aan het veranderen is en we op een keerpunt staan:

"Het is nu duidelijk voor het publiek dat elektrische voertuigen de enige weg vooruit zijn."

Dit is ook meteen de laatste earnings call waar Musk bij zal zijn, tenzij er echt iets belangrijks te melden is.

📈 De cijfers

Grafiek met winst Tesla
Bron: Statista
  • De omzet groeide met 98% ten opzichte van een jaar eerder, tot $11,9 miljard (~€10,1 miljard).
  • De winst is $1,1 miljard (~€934 miljoen), voor het eerst meer dan $1 miljard. Dat is 988% meer dan een jaar eerder.
  • Er werd voor $354 miljoen (~€300 miljoen) aan emissie credits verkocht aan andere autofabrikanten.
  • Een totaal van 201.304 Tesla’s werden geleverd, waaronder 199.409 Model 3/Y.
  • De Model S/X kregen tijdens Q2 een refresh en daarom werden er maar 1.895 geleverd. De verwachting is dat dit weer zal toenemen nu de nieuwe versie te koop is.

🏭  Productie

  • De twee fabrieken draaien op volle toeren, de vraag is groter dan de productiecapaciteit.
  • De fabriek in Californië produceert bijna exclusief voor de VS en is uitverkocht tot het einde van het jaar. Levertijden lopen op voor Amerikanen die nu nog een Tesla willen bestellen.
  • De fabriek in Shanghai loopt beter dan verwacht en gaat Model 3 naar Europa exporteren
  • Model Y zal bij Europese introductie (in augustus) geïmporteerd worden uit Shanghai en dit zal zo blijven totdat Berlijn online komt.
Tabel met productiecapaciteit Tesla fabrieken
Bron: Tesla

💻  Chiptekort

Net zoals alle andere autofabrikanten heeft Tesla last van het tekort aan chips en onderdelen. Door de verticale integratie konden de engineers van Tesla chips van een andere leverancier nemen en de software herschrijven. Hierdoor wordt de pijn verzacht maar het blijft een probleem.

  • "De situatie met betrekking tot het wereldwijde tekort aan chips blijft vrij ernstig," zei Musk. "Voor de rest van dit jaar zal ons groeitempo worden bepaald door het traagste deel in onze supply chain," waar het brede scala aan chips onder valt dat in Tesla's wordt gebruikt.
  • Chiptekort treft de hele autobranche. Verschillende fabrikanten (oa Daimler en BMW) hebben al productielijnen moeten stoppen door het tekort.

🔋 Update over accu’s

Tesla presenteerde de nieuwe 4680 accucellen tijdens Battery Day in september 2020. Een van de belangrijkste kenmerken van de 4680 accucel is de mogelijkheid om een structureel accupakket te maken dat onderdeel is van het chassis van de auto. Dit bespaart onderdelen, gewicht en kosten.


Tijdens de call gaf Musk nieuwe informatie:

  • De prestaties en levensduur van de nieuwe accucellen is gevalideerd en de laatste bottlenecks voor productie moeten nu nog opgelost worden, voordat massaproductie mogelijk is.
  • De nieuwe accucellen worden nu geproduceerd in de Kato Road testfabriek, die moet een productiecapaciteit hebben van 10 GWh tegen het eind van 2021.
  • Long-term doelstellingen voor de productie van 4680 cellen: 100 GWh tegen 2023 en 3.000 GWh tegen 2030.
  • Het structurele accupakket met het uit één stuk bestaand gietstuk is wel succesvol getest in productie.

Elon Musk zei dat het volgens hem ideaal zou zijn om 1-3 accucelformaten te hebben.

Tesla gebruikt meerdere formaten, voornamelijk cilindrische cellen

  • 1865 (18650) in de Roadster en Model S/X
  • de grotere 2170 in de Model 3/Y
  • 4680 cellen die nog in de testfase zitten.
Overzichtsfoto Tesla accuformaten
Bron: InsideEVS

Er zijn ook nog verschillen binnen de afzonderlijke formaten, zo is de Model 3 verkrijgbaar met verschillende accucellen met elke iets andere eigenschappen en chemische samenstelling.

  • Panasonic (NCA chemie)
  • LG Energy Solutions (NMC chemie)
  • CATL (LFP), voor de Model 3 uit Shanghai

Daar wil Musk nu een halt toe roepen. Zo wil hij maar 2 types gaan gebruiken (of misschien 3).

  1. Accu met nikkelchemie (NMC of NCA): in het 4680 formaat met het structural accupakket voor de ‘high power’ toepassingen, zoals de Long Range of Performance modellen.
  2. Accu met ijzerchemie (LFP-cellen): deze cellen zijn goedkoper en zullen gebruikt worden voor de Standard Range modellen en de stationaire opslag (zoals de Tesla Powerwall en Megapacks). Deze cellen komen niet perse in het 4680 formaat, maar Musk sluit niet uit dat dit nog gaat komen. Deze cellen zijn kobaltvrij.

De verwachting is dat tweederde van de Tesla's LFP-cellen zal krijgen en eenderde NMC of NCA cellen. Reden is de grote beschikbaarheid van ijzer als grondstof. Nikkel is veel schaarser en kobalt extreem schaars.

🔌 Opening van Supercharger netwerk

Eerder werd al bekend dat Tesla het Supercharger netwerk gaat openstellen voor non-Tesla EV’s.

  • Grootste snellaadnetwerk ter wereld: 26.900 laadpalen verdeeld over 2.966 locaties.
  • Wordt met een enorm tempo uitgebreid. Afgelopen kwartaal alleen al kwamen er 8.800 laadpalen en 931 locaties bij.

Tijdens de call werd toegelicht hoe dit gaat werken:

“Je downloadt gewoon de Tesla app, je gaat naar de Supercharger, je geeft gewoon aan bij welke paal je bent, je sluit je auto aan - zelfs als het geen Tesla is - en je hebt gewoon toegang tot de app om te zeggen "zet de paal aan waar ik ben voor hoeveel elektriciteit," en dit zou moeten werken voor bijna elke elektrische auto.”
  • Dit werkt op alle EV’s met een CCS stekker (die gebruikt Tesla ook in Europa), in de VS gebruikt Tesla een eigen stekker en komen er verloopstekkers.
  • Om ervoor te zorgen dat Tesla-rijders niet weggedrukt worden komt er een dynamisch prijsmodel op basis van laadsnelheid en drukte, om korte laadsessies aantrekkelijker te maken.
  • Dit zorgt voor extra omzet. Volgens een analyse van Goldman Sachs op termijn zelfs $25+ miljard per jaar. (~€21,2+ miljard)
  • Het openstellen geeft waarschijnlijk ook toegang tot $7,5 miljard (~€6,4 miljard) aan subsidies in de VS.

🏗️ Voortgang Giga Berlin & Giga Texas

Giga Texas: bijna klaar voor productiestart later dit jaar.

Voortgangsfoto's Giga Texas
Bron: Tesla


Berlijn: ook bijna klaar voor productiestart later dit jaar.

Luchtfoto Giga Berlin fabriek
Bron: Tesla

Vooruitzicht

  • Tesla wil productiecapaciteit zo snel mogelijk uitbreiden, verwacht dus nieuwe fabrieken na Berlijn en Texas.
  • Verwachting is gemiddelde groei van 50% per jaar over de lange termijn.
  • Kan sneller, kan langzamer, afhankelijk van de tekorten die er nu zijn in accucellen, computerchips en andere onderdelen.
  • Texas & Berlijn gaan eerste Model Y produceren eind 2021
  • Semi schuift door naar 2022, vanwege het tekort aan accucellen en chips.
  • Cybertruck kunnen we pas verwachten nadat de Model Y productielijnen in Texas goed lopen.