Tesla lanceert Model S Plaid

Nieuws 26 jun. 2021

Tesla heeft de Model S Plaid officieel onthuld op het delivery event bij de fabriek in Fremont, Californië. In Januari werd de nieuwe Model S al gepresenteerd, toen werden er nog niet veel details over de auto vrijgegeven. Nu mochten de eerste 25 klanten hun bestelde Tesla Model S Plaid in ontvangst nemen en werd door Elon Musk toegelicht wat de engineers van Tesla verbeterd hebben aan de nieuwe versie.

Toen de eerste Model S in 2012 op de markt kwam, wilde Tesla de elektrische auto sexy maken en laten zien dat het geen slome raar uitziende karretje hoeven te zijn. Met de nieuwe Model S Plaid gaan ze nog een stapje verder. Elon Musk tijdens de presentatie:

We moeten laten zien dat een elektrische auto, de beste auto is. Het moet duidelijk zijn dat duurzame energie auto's de snelste auto's, de veiligste auto's en de meest kick-ass auto's kunnen zijn in alle opzichten.

Prestaties

De meeste verbeteringen zitten onderhuids. Zo zijn er flinke stappen gemaakt op het gebied van performance. Musk is erg trots erop dat de Plaid de eerste productie-auto is die de 2 seconde barrière doorbroken heeft, de Plaid accelereert van 0 mph naar 60 mph in minder dan 2 seconden. Daar moet wel bij vermeld worden dat in de VS getest wordt met een rollende start en in Europa met een stilstaande start. Volgens de Europese richtlijnen wordt een acceleratietijd verwacht van 0-100 km/u in 2,1 seconden. Voor een 5-deurs sedan natuurlijk nog altijd heel erg snel.

Ook heeft deze Model S Plaid een rijbereik van 390 mijl (628 km) en kun je bij een supercharger in 15 minuten 300 km rijbereik bijladen. Het maximale laadvermogen is 250 kW.

Accu & Motor

Om deze prestaties te kunnen leveren, hebben de engineers van Tesla een compleet nieuwe motor ontwikkeld. Deze motor heeft rotors die voorzien zijn van een koolstofmantel. Dit schijnt enorm lastig te zijn om te maken en ze hebben er zelfs een speciale machine voor moeten ontwikkelen. Door deze koolstofmantel zijn hogere toeren mogelijk.

De accu is nog altijd voorzien van de vertrouwde 18650 accucellen en niet de nieuwere 4680 cellen die later in de Model Y (die geproduceerd zal worden in de fabriek in Berlijn) verschijnen. Wel zijn de cellen verbeterd. Over de capaciteit van de accu heeft Tesla niets gezegd, maar schattingen zeggen dat het ongeveer 100 kWh is.

Aandrijflijn van de Plaid met 3 elektromotoren en accupakket. Bron: Tesla

Uiterlijk

Never change a winning team moeten ze bij Tesla gedacht hebben. Er is namelijk niet heel veel veranderd aan de buitenkant. De voor- en achterbumper hebben slechts kleine cosmetische veranderingen ondergaan. Ook zijn, net als bij de laatste versie van de Model 3, de sierstrips zwart in plaats van chrome. Ondanks de kleine wijzigingen is de luchtweerstand wél afgenomen, die is nu 0.208. Tesla claimt dat de nieuwe Model S de laagste luchtweerstand heeft van elke productie-auto ooit gemaakt.

Bron: Tesla

Het interieur is wél flink aangepakt, dat is namelijk helemaal nieuw. Net als bij de Model 3 is de Model S nu voorzien van een horizontaal touchscreen. Dat is een 17 inch scherm met een resolutie van 2200 x 1300 pixels. Iets wat ook meteen opvalt aan het nieuwe interieur is het stuur. Dit is namelijk geen traditioneel rond stuurwiel meer, maar eerder een soort vliegtuigstuur, of zoals Tesla het zelf noemt: Yoke.  Ze doen dit om de zichtbaarheid van het scherm achter het stuur te verbeteren. Ook heeft dit nieuwe stuur geen hendels meer voor de richtingaanwijzer of het wijzigen van de versnelling. Deze functies zijn vervangen door knoppen op het stuur.

Bron: Tesla

Als er verder naar het dashboard kijken zien we nog iets terug uit de Model 3, namelijk de onzichtbare ventilatieroosters. Dit werkt hetzelfde als bij de Model 3, je kunt met je vingers op het centrale display de luchtstroom wijzigen.

Zelf met je vinger op het scherm de luchtstroom aanpassen. Bron: Tesla

Om meer ruimte te maken voor de achterste zitrij is het dashboard minder diep gemaakt. Zo kunnen de bestuurders- en bijrijdersstoel verder naar voren geplaatst worden en is er meer ruimte voor de achterpassagiers. Die hoeven zich tijdens de rit trouwens ook niet te vervelen, want de nieuwste Model S is ook voorzien van een scherm voor de achterste zitrij. Hierop kunnen de achterpassagiers de klimaatbeheersing aanpassen, gamen of een video kijken.

Bron: Tesla

Infotainment

Een Tesla wordt ook wel eens een PlayStation op wielen genoemd, dat is bij deze nieuwe Model S wel heel letterlijk. De 3 beeldschermen worden namelijk aangestuurd door een infotainmentsysteem dat draait een op een AMD Ryzen processor en AMD RDNA 2 GPU. Dit geeft de Model S 10 teraflops rekenkracht, bijna dezelfde rekenkracht als de 10,28 teraflops van de PlayStation 5. Tijdens het delivery event werd dit gedemonstreerd door op het centrale display Cyberpunk 2077 te spelen. Hoe je games kunt kopen voor je Tesla en welke games je kunt spelen werd niet verteld.

Veiligheid

Musk is trots op de veiligheidsscores die Tesla in het verleden behaalt heeft. De top 5 veiligste auto's die door de Amerikaanse NHTSA getest zijn, zijn allemaal Tesla's. De verwachtingen voor de nieuwe Model S zijn hoog, Musk verwacht de laagste kans op letsel in een auto, ooit.

Sneller dan een Porsche, veiliger dan een Volvo.

Prijs en levertijd

De productie is gestart en de eerste 25 auto's zijn tijdens het delivery event op 10 juni al uitgeleverd. Tesla verwacht de productie op te kunnen schalen naar enkele honderden per week en vanaf volgens kwartaal zelfs enkele duizenden per week. Volgens de configurator op de website van Tesla kunnen we de Model S Plaid in het eerste kwartaal van 2022 in Nederland verwachten. Hij kost op dit moment € 129.990.

Kijk hier de video van het complete delivery event:

Uitgebreide review van Tesla Raj:

Tags

Kevin Schoormans

Altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkeling en opgegroeid met auto's. In 2018 heb ik de mogelijkheid gekregen om zelf een aantal dagen in een Tesla te rijden en vanaf dat moment was ik verkocht.