⚡Opgeladen #005 - Heel Europa aan de elektrische auto
Hoi,
Het is een tijdje geleden (de vorige editie stamt alweer uit september), maar ik ben weer terug met een nieuwe editie! Het nieuwe jaar is begonnen, perfect moment om eens even terug te kijken.
💬 In deze editie:
- Terugblik op 2021. Europese EV doorbraak?
- Nieuw seizoen Formule E. Met twee Nederlanders!
- Minder actieradius in de winter? In Noorwegen weten ze hoeveel.
📊 Europa ontdekt de elektrische auto
Aan het begin van het jaar is het eerst tijd voor de administratie.
Afgelopen jaar zijn in Nederland ongeveer 323.000 auto’s verkocht, daarvan waren 64.000 volledig elektrisch. Dat brengt het totaal aan volledig elektrische auto’s dat in Nederland rondrijdt op ruim 243.000 en dat is ongeveer 2,76% van het totaal aantal auto’s in Nederland. Hoe doen de landen om ons heen het eigenlijk?
Volgens een rapport van de ACEA (European Automobile Manufacturers Association) zijn er in 2021 in Europa ruim 1,2 miljoen volledig elektrische auto's verkocht, dat is een stijging van 63% ten op zichte van 2020! Vorig jaar waren 9,1% van de verkochte auto's in Europa volledig elektrisch.
Ik heb het even in een grafiek gezet, dat kijkt wat makkelijker:

Zoals je misschien al hebt gezien werden in bijna alle landen in 2021 meer EV's verkocht dan in 2020, met uitzondering van twee landen:
- 🇳🇱 Nederland (-12,1%)
- 🇨🇿 Tsjechië (-17,8%)
en in deze landen verdubbelde het aantal verkochte EV's:
- 🇮🇹 Italië
- 🇸🇪 Zweden
- 🇦🇹 Oostenrijk
- 🇫🇮 Finland
- 🇮🇪 Ierland
- 🇷🇴 Roemenië
- 🇬🇷 Griekenland
- 🇭🇷 Kroatië
- 🇱🇹 Litouwen
In Nederland doen we het niet slecht, maar zijn we zeker geen koploper. Ook het effect van de veranderende bijtellingsregels is zichtbaar. Laten we hopen dat dit effect tijdelijk is en er dit jaar meer EV's verkocht gaan worden dan in 2020.
🗞️ Nieuws & tips
- Welk Europees land heeft de meeste laadpalen per 100 km weg? Bekijk de lijst.
- Fastned timmert stevig aan de weg. De omzet groeide met 154% in het vierde kwartaal van 2021 en ze hebben een aanbesteding gewonnen voor nieuwe stations langs Franse snelwegen. Dus tijdens de zomervakantie gewoon vertrouwd laden bij Fastned.
- Northvolt produceerde de eerste Made in Europe accucel 🇪🇺.
- De nieuwe Renault Zoe krijgt 0 sterren in de crashtest van EuroNCAP. De Dacia Spring krijgt er 1.
- Shell gaat snelladers plaatsen bij GAMMA en Karwei. Het gaat om 1.400 plekken.
- 📹Kijktip: teardown titan Sandy Munro is met zijn team begonnen om een Tesla Model S Plaid uit elkaar te halen.
- Skoda presenteerde vorige week de Enyaq Coupé iV, eigenlijk de tegenhanger van de VW ID.5. Het is een SUV met coupé daklijn en er komt ook een echte RS-versie. (Ligt het aan mij of maakt Skoda tegenwoordig mooiere auto's dan VW?)
- Wereldprimeur: elektrische asfaltspreidmachine voor BAM. Bespaard 93 ton CO₂ op jaarbasis. 👷🏻♂️
- Lightyear heeft de One recent getest op een testcircuit in Italië. Bij een snelheid van 130 km/u was het verbruik ongeveer 141 Wh/km (of 14,1 kWh/100km).
- Nissan, Renault en Mitsubishi gaan de komende 5 jaar samen 23 miljard euro investeren in elektrificatie. Dit geld gaat naar nieuwe platforms, 35 nieuwe elektrische modellen en 220 GWh aan accuproductiecapaciteit.
🏎️ Nieuw seizoen Formule E van start
Ook de Formule E heeft een Nederlands tintje.
Eind januari (28-29-30 januari) is alweer het 8e seizoen Formule E gestart. Afgelopen seizoen pakte de Nederlander Nyck de Vries de wereldtitel, hij zal dit seizoen weer meedoen om zijn titel te verdedigen. In totaal strijden 11 teams en 22 coureurs om de titel dit keer. Dat zijn 2 teams minder dan vorig jaar, want Audi en BMW hebben geen fabrieksteam meer. Wel leveren ze nog aandrijflijnen aan Envision Racing en Andretti. De regels zijn vrijwel ongewijzigd, maar de organisatie heeft wel een nieuwe manier van kwalificeren bedacht:

Teams & coureurs 2022:
Team | Coureurs |
---|---|
🇺🇸 Avalanche Andretti Formula E | 🇬🇧 Jake Dennis 🇺🇸 Oliver Askew |
🇺🇸 Dragon / Penske Autosport | 🇧🇷 Sérgio Sette Camara 🇮🇹 Antonio Giovinazzi |
🇫🇷 DS Techeetah | 🇵🇹 Antonio Felix da Costa 🇫🇷 Jean-Eric Vergne |
🇬🇧 Envision Racing | 🇳🇱 Robin Frijns 🇳🇿 Nick Cassidy |
🇬🇧 Jaguar TCS Racing | 🇬🇧 Sam Bird 🇳🇿 Mitch Evans |
🇮🇳 Mahindra Racing | 🇬🇧 Alexander Sims 🇬🇧 Oliver Rowland |
🇩🇪 Mercedes-EQ Formula E Team | 🇧🇪 Stoffel Vandoorne 🇳🇱 Nyck de Vries |
🇨🇳 NIO 333 Formula E Team | 🇬🇧 Oliver Turvey 🇬🇧 Dan Ticktum |
🇫🇷 Nissan e.adams | 🇩🇪 Maximilian Günther 🇨🇭 Sebastien Buemi |
🇮🇩 ROKiT Venturi Racing | 🇨🇭 Edoardo Mortara 🇧🇷 Lucas di Grassi |
🇩🇪 TAG Heuer Porsche Formula E | 🇩🇪 André Lotterer 🇩🇪 Pascal Wehrlein |
De volledige kalender staat hier.
In Nederland kun je de Formule E volgen via Ziggo Sport en de meeste races ook via Eurosport. Op 12 februari staan de teams klaar in 🇲🇽 Mexico-Stad voor de volgende race.
❄️ Zo ver kom je in de winter met deze EV's
Alle 31 modellen in de test hadden een afwijking ten opzichte van de WLTP actieradius van meer dan 10%.
De Noorse Automobielfederatie (NAF) en de site Motor hebben 31 EV's getest in de winterse kou. Ze hebben onder andere getest hoe ver ze nog kunnen rijden en hoe veel de actieradius afwijkt van de officiële fabrieksopgave.
De Tesla Model 3 kwam het verst, namelijk 521 kilometer en de Mercedes EQS kwam 513 kilometer ver. De Chinese BYD Tang viel op omdat de werkelijke actieradius in de test het minst afweek van de officiële WLTP actieradius, slechts 11%.
Alle EV's begonnen aan de test met een volledig opgeladen accu en koud interieur. De buitentemperatuur varieerde van 0 tot 10 graden.
Hieronder het de testresultaten.
Model | WLTP actieradius | Afgelegde afstand test | Afwijking |
---|---|---|---|
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614 km | 521 km | -15,15% |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km | 513 km | -20,47% |
BMW iX xDrive50 | 591 km | 503 km | -14,89% |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507 km | 451 km | -11,05% |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km | 435 km | -19,29% |
Kia EV6 2WD | 528 km | 429 km | -18,75% |
NIO ES8 LR 7-zits* | 488 km | 425 km | -12,91% |
Kia EV6 4WD | 484 km | 423 km | -12,60% |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km | 414 km | -14,64% |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km | 408 km | -15,18% |
BMW i4 M50 | 497 km | 406 km | -18,31% |
Skoda Enyaq iV 80X | 477 km | 403 km | -15,51% |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km | 402 km | -11,84% |
Polestar 2 LR Single motor | 517 km | 400 km | -22,63% |
Audi e-tron GT | 463 km | 392 km | -15,33% |
Xpeng P7* | 470 km | 383 km | -18,51% |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km | 380 km | -21,65% |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch) | 460 km | 369 km | -19,78% |
BYD Tang* | 400 km | 356 km | -11,00% |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km | 353 km | -24,20% |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km | 349 km | -23,97% |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km | 347 km | -31,83% |
Tesla Model 3 SR | 448 km | 346 km | -22,87% |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km | 340 km | -28,57% |
Cupra Born | 395 km | 339 km | -14,18% |
Volvo C40 Recharge | 437 km | 333 km | -23,80% |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km | 331 km | -17,46% |
BMW iX xDrive40 | 402 km | 316 km | -21,39% |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km | 315 km | -22,60% |
Opel Mokka-e | 338 km | 263 km | -22,19% |
Peugeot e-2008 | 320 km | 228 km | -28,75% |
*deze EV is (nog) niet in Nederland beschikbaar.
Zie hier het originele artikel (🇳🇴).
👀 Wat heb je gemist?
De laatste blogposts



💸 Hoe gaat het met SEPP?
Met Prinsjesdag heeft het kabinet bekend gemaakt dat er meer budget beschikbaar komt voor SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). Mooi.
Op 1 januari 2022 is het nieuwe potje aangebroken, hoeveel zit daar nog in na één maand?

Voorwaarden en meer informatie over de SEPP staat hier.
♥️ Blij met deze nieuwsbrief?
- Stuur 'm door aan een collega of vriend 🚀.
- Ben je hier via-via? Schrijf je dan hieronder in 👇🏻 om elke twee weken een nieuwe editie van ⚡Opgeladen te ontvangen!
- Volg EV Blog ook op Instagram voor nog meer EV nieuws!
- En hier staan de vorige edities.
Heb je tips of feedback? Laat het me dan weten door te antwoorden op deze e-mail!