⚡Opgeladen #005 - Heel Europa aan de elektrische auto

⚡Opgeladen #005 - Heel Europa aan de elektrische auto

Hoi,

Het is een tijdje geleden (de vorige editie stamt alweer uit september), maar ik ben weer terug met een nieuwe editie! Het nieuwe jaar is begonnen, perfect moment om eens even terug te kijken.

💬 In deze editie:

  • Terugblik op 2021. Europese EV doorbraak?
  • Nieuw seizoen Formule E. Met twee Nederlanders!
  • Minder actieradius in de winter? In Noorwegen weten ze hoeveel.

📊 Europa ontdekt de elektrische auto

Aan het begin van het jaar is het eerst tijd voor de administratie.

Afgelopen jaar zijn in Nederland ongeveer 323.000 auto’s verkocht, daarvan waren 64.000 volledig elektrisch. Dat brengt het totaal aan volledig elektrische auto’s dat in Nederland rondrijdt op ruim 243.000 en dat is ongeveer 2,76% van het totaal aantal auto’s in Nederland. Hoe doen de landen om ons heen het eigenlijk?

Volgens een rapport van de ACEA (European Automobile Manufacturers Association) zijn er in 2021 in Europa ruim 1,2 miljoen volledig elektrische auto's verkocht, dat is een stijging van 63% ten op zichte van 2020! Vorig jaar waren 9,1% van de verkochte auto's in Europa volledig elektrisch.

Ik heb het even in een grafiek gezet, dat kijkt wat makkelijker:

Zoals je misschien al hebt gezien werden in bijna alle landen in 2021 meer EV's verkocht dan in 2020, met uitzondering van twee landen:

  • 🇳🇱 Nederland (-12,1%)
  • 🇨🇿 Tsjechië (-17,8%)

en in deze landen verdubbelde het aantal verkochte EV's:

  • 🇮🇹 Italië
  • 🇸🇪 Zweden
  • 🇦🇹 Oostenrijk
  • 🇫🇮 Finland
  • 🇮🇪 Ierland
  • 🇷🇴 Roemenië
  • 🇬🇷 Griekenland
  • 🇭🇷 Kroatië
  • 🇱🇹 Litouwen

In Nederland doen we het niet slecht, maar zijn we zeker geen koploper. Ook het effect van de veranderende bijtellingsregels is zichtbaar. Laten we hopen dat dit effect tijdelijk is en er dit jaar meer EV's verkocht gaan worden dan in 2020.


🗞️ Nieuws & tips


🏎️ Nieuw seizoen Formule E van start

Ook de Formule E heeft een Nederlands tintje.

Eind januari (28-29-30 januari) is alweer het 8e seizoen Formule E gestart. Afgelopen seizoen pakte de Nederlander Nyck de Vries de wereldtitel, hij zal dit seizoen weer meedoen om zijn titel te verdedigen. In totaal strijden 11 teams en 22 coureurs om de titel dit keer. Dat zijn 2 teams minder dan vorig jaar, want Audi en BMW hebben geen fabrieksteam meer. Wel leveren ze nog aandrijflijnen aan Envision Racing en Andretti. De regels zijn vrijwel ongewijzigd, maar de organisatie heeft wel een nieuwe manier van kwalificeren bedacht:

Teams & coureurs 2022:

Team Coureurs
🇺🇸 Avalanche Andretti Formula E 🇬🇧 Jake Dennis 🇺🇸 Oliver Askew
🇺🇸 Dragon / Penske Autosport 🇧🇷 Sérgio Sette Camara 🇮🇹 Antonio Giovinazzi
🇫🇷 DS Techeetah 🇵🇹 Antonio Felix da Costa 🇫🇷 Jean-Eric Vergne
🇬🇧 Envision Racing 🇳🇱 Robin Frijns 🇳🇿 Nick Cassidy
🇬🇧 Jaguar TCS Racing 🇬🇧 Sam Bird 🇳🇿 Mitch Evans
🇮🇳 Mahindra Racing 🇬🇧 Alexander Sims 🇬🇧 Oliver Rowland
🇩🇪 Mercedes-EQ Formula E Team 🇧🇪 Stoffel Vandoorne 🇳🇱 Nyck de Vries
🇨🇳 NIO 333 Formula E Team 🇬🇧 Oliver Turvey 🇬🇧 Dan Ticktum
🇫🇷 Nissan e.adams 🇩🇪 Maximilian Günther 🇨🇭 Sebastien Buemi
🇮🇩 ROKiT Venturi Racing 🇨🇭 Edoardo Mortara 🇧🇷 Lucas di Grassi
🇩🇪 TAG Heuer Porsche Formula E 🇩🇪 André Lotterer 🇩🇪 Pascal Wehrlein

De volledige kalender staat hier.

In Nederland kun je de Formule E volgen via Ziggo Sport en de meeste races ook via Eurosport. Op 12 februari staan de teams klaar in 🇲🇽 Mexico-Stad voor de volgende race.


❄️ Zo ver kom je in de winter met deze EV's

Alle 31 modellen in de test hadden een afwijking ten opzichte van de WLTP actieradius van meer dan 10%.

De Noorse Automobielfederatie (NAF) en de site Motor hebben 31 EV's getest in de winterse kou. Ze hebben onder andere getest hoe ver ze nog kunnen rijden en hoe veel de actieradius afwijkt van de officiële fabrieksopgave.

De Tesla Model 3 kwam het verst, namelijk 521 kilometer en de Mercedes EQS kwam 513 kilometer ver. De Chinese BYD Tang viel op omdat de werkelijke actieradius in de test het minst afweek van de officiële WLTP actieradius, slechts 11%.

Alle EV's begonnen aan de test met een volledig opgeladen accu en koud interieur. De buitentemperatuur varieerde van 0 tot 10 graden.

Hieronder het de testresultaten.

Model WLTP actieradius Afgelegde afstand test Afwijking
Tesla Model 3 LR Dual motor 614 km 521 km -15,15%
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km 513 km -20,47%
BMW iX xDrive50 591 km 503 km -14,89%
Tesla Model Y LR Dual motor 507 km 451 km -11,05%
Volkswagen ID.3 PRO S 539 km 435 km -19,29%
Kia EV6 2WD 528 km 429 km -18,75%
NIO ES8 LR 7-zits* 488 km 425 km -12,91%
Kia EV6 4WD 484 km 423 km -12,60%
Volkswagen ID.4 Pro 485 km 414 km -14,64%
Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km 408 km -15,18%
BMW i4 M50 497 km 406 km -18,31%
Skoda Enyaq iV 80X 477 km 403 km -15,51%
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 456 km 402 km -11,84%
Polestar 2 LR Single motor 517 km 400 km -22,63%
Audi e-tron GT 463 km 392 km -15,33%
Xpeng P7* 470 km 383 km -18,51%
Audi e-tron Q4 40 485 km 380 km -21,65%
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch) 460 km 369 km -19,78%
BYD Tang* 400 km 356 km -11,00%
Volkswagen ID.4 GTX 466 km 353 km -24,20%
Audi e-tron Q4 50 quattro 459 km 349 km -23,97%
Skoda Enyaq iV80 509 km 347 km -31,83%
Tesla Model 3 SR 448 km 346 km -22,87%
Polestar 2 LR Dual motor 476 km 340 km -28,57%
Cupra Born 395 km 339 km -14,18%
Volvo C40 Recharge 437 km 333 km -23,80%
Mercedes-Benz EQA 250 401 km 331 km -17,46%
BMW iX xDrive40 402 km 316 km -21,39%
Mercedes-Benz EQB 350 4matic 407 km 315 km -22,60%
Opel Mokka-e 338 km 263 km -22,19%
Peugeot e-2008 320 km 228 km -28,75%

*deze EV is (nog) niet in Nederland beschikbaar.

Zie hier het originele artikel (🇳🇴).


👀 Wat heb je gemist?

De laatste blogposts
Deze EV’s kun je verwachten in 2022
Voor de elektrische auto was 2021 een topjaar: er zijn heel veel nieuwe modellen op de markt gekomen, nog meer nieuwe modellen aangekondigd en nóg meer EV’s verkocht dan in 2020. Met zo veel aankondigingen beloofd 2022 ook weer een goed jaar te worden. Hieronder een overzicht van de
Dit zijn de best verkochte EV’s van 2021
Het jaar zit er weer op, tijd om de balans op te maken. Welke EV’s zijn het meest verkocht in 2021? Vooral in de laatste maanden van het jaar maken de verkopen van EV’s meestal nog een eindsprint, in 2022 veranderen de bijtellingsregels en daarom willen veel leaserijders
Zo lang moet je wachten op een nieuwe Tesla - UPDATE
Laatste update: 10 januari 2022 Ondanks dat Tesla niet veel last lijkt te hebben van het chiptekort en ze auto’s produceren als een malle, kunnen ze niet voorkomen dat levertijden langzaam oplopen, simpelweg omdat ze niet aan de hoge vraag kunnen voldoen. Ik heb even de website van Tesla

💡
Wist je dat? De 300 pk aan piekvermogen van de Volkswagen ID.4 GTX kan slechts 33 seconden gebruikt worden. Daarnaast is vereist dat de temperatuur van de accu tussen de 23°C en 50°C is en de auto een laadniveau van >88% heeft. Het staat er echt!

💸 Hoe gaat het met SEPP?

Met Prinsjesdag heeft het kabinet bekend gemaakt dat er meer budget beschikbaar komt voor SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). Mooi.

Op 1 januari 2022 is het nieuwe potje aangebroken, hoeveel zit daar nog in na één maand?

Voorwaarden en meer informatie over de SEPP staat hier.



♥️ Blij met deze nieuwsbrief?

  • Stuur 'm door aan een collega of vriend  🚀.
  • Ben je hier via-via? Schrijf je dan hieronder in 👇🏻 om elke twee weken een nieuwe editie van ⚡Opgeladen te ontvangen!
  • Volg EV Blog ook op Instagram voor nog meer EV nieuws!
  • En hier staan de vorige edities.

Heb je tips of feedback? Laat het me dan weten door te antwoorden op deze e-mail!