⚡ Opgeladen #003 - Mercedes EV strategie - Tesla Q2 cijfers - Caravan met accupakket

Welkom bij editie #003 van de ⚡ Opgeladen nieuwsbrief.

🌐 Mercedes EV strategie

Net zoals veel andere Duitse autofabrikanten wil ook Daimler stoppen met verbrandingsmotoren en heeft daarom een EV strategie gepresenteerd. Ze zien dat de transitie van verbrandingsmotor naar EV’s sneller gaat dan gedacht. Daimler verwacht dat het kantelpunt ergens rond 2030 zal zijn, om hier op voorbereid te zijn heeft CEO Ola Källenius een investeringplan van €40 miljard gepresenteerd.

Hoe gaan ze dat doen?

Ik heb de belangrijkste punten eruit proberen te halen. Als je het volledige persbericht wilt bekijken kan dat hier.

  • Vanaf 2025 worden geen nieuwe modellen met verbrandingsmotor meer ontwikkeld. (tot voor kort klonk Daimler nog anders)
  • In 2025 zal Mercedes-Benz drie platformen op de markt brengen die uitsluitend elektrisch zijn.
  • Mercedes-Benz wil klaar zijn om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan, maar ze houden de deur voor de verbrandingsmotor toch nog op een kier.
  • Samen met partners heeft Mercedes plannen voor acht nieuwe accufabrieken met een productiecapaciteit van 200 GWh in totaal.
  • De efficiëntie van elektrische aandrijflijnen zal worden verbeterd door verticale integratie en de overname van YASA, een specialist in ultra-high performance axiale fluxmotoren.
  • Plug & Charge introduceert naadloos opladen zonder extra stappen voor verificatie en betaling.
  • Mercedes-Benz houdt vast aan zijn margedoelstellingen - ook in een BEV-wereld.

MB heeft in 2020 ook al eens voorzichtig een EV strategie gepresenteerd, maar toen waren ze nog wat behoudender. Ze gingen er toen nog van uit dat in 2030 ongeveer de helft van de auto’s xEV’s zouden zijn (dus volledig elektrisch of hybride). Het lijkt erop dat de verkoopcijfers van elektrische auto’s Mercedes-Benz tot andere inzichten heeft gebracht. Dat mag ook wel want de Duitsers mogen wel vaart maken met EV’s als ze niet nog verder willen krimpen.


💸 Tesla Q2 cijfers

Tesla heeft afgelopen kwartaal zijn beste kwartaal ooit gehad. Meer auto’s afgeleverd, meer omzet en meer winst. Hieronder een paar belangrijke punten, uitgebreide blogpost komt ook binnenkort op EV Blog. De volledige presentatie staat hier. De audio-only webcast staat hier.

  • 201.250 auto’s afgeleverd. Waarvan 199.260 Model 3/Y en 1.890 Model S/X.
  • Omzet is met 98% gestegen naar $11,9 miljard, operationele marge van 11,0%.
  • Winst van $1,1 miljard, waarvan $354 miljoen (32,2%) uit de verkoop van CO2 credits. Voor het eerst dat ze ook winst zouden maken, zonder CO2 credits.

📰 Nieuws

  • Mercedes-Benz laat op de IAA in München 5 nieuwe elektrische modellen zien. Waaronder een volledig elektrisch model van AMG. Zo wil het merk laten zien dat ze de elektrische toekomst serieus zien. Meer
  • Dethleffs heeft een prototype caravan met eigen accupakket (80 kWh) getest. Met een Audi e-tron 55 Sportback als trekauto heeft de combinatie een afstand van ongeveer 380 km afgelegd door de Alpen, zonder onderweg op te laden. Dit is een wereldrecord. Meer
  • Audi Q4 e-tron Sportback is te bestellen. WLTP-actieradius 480 km, 300 pk, 0-100 km/h in 6,2 sec.
  • Mercedes-Benz presenteert de eActros met 400 km rijbereik. Om dit rijbereik te halen heeft deze truck een gigantische accu van 420 kWh. Opladen kan met maximaal 160 kW en van 20% tot 80% kost iets meer dan een uur. Meer info hier.
  • Volkswagen gaat opnieuw nadenken over de strategie in China. Doel was om in 2021 80.000 - 100.000 EV’s te verkopen uit de ID serie. Tot nu toe hebben ze er slechts 18.285 verkocht. Werk aan de winkel dus, dat geven ze nu ook zelf toe.
  • Rapport van ICCT over de emissies van auto’s met een verbrandingsmotor vs. elektromotor. (pdf) Spoiler: EV’s zijn echt schoner dan diesel en benzine.
  • In Noorwegen 🇳🇴 (waar meer dan de helft van de nieuwe auto’s elektrisch is) is een onderzoek gedaan naar de tevredenheid over elektrische auto’s. 95% van de EV-bezitters geeft aan tevreden te zijn. Tesla Model 3 rijders zijn het meest tevreden over hun EV. Het onderzoek staat hier (in het Noors, even vertalen).
  • Rivian’s elektrische SUV heeft geen problemen met een helling van 45°.
  • Stellantis heeft vorige maand al een uitgebreide EV strategie gepresenteerd, deze maand presenteerde de autofabrikanten financiële cijfers en nog wat extra over de EV strategie. Alfa Romeo, Lancia en DS worden EV-only automerken. Alfa Romeo al in 2027. Bekijk hier het volledige rapport.
  • Tesla brengt nieuwe, grote software update uit met onder andere Disney+ en Carwash mode. Netflix kijken tijdens het superchargen kon al langer, nu kun je ook series op Disney+ kijken in je Tesla. Carwash mode maakt de auto klaar voor de wasstraat; regensensor gaat uit, parkeersensoren gaan uit, ramen gaan dicht en de auto gaat in de neutraal.
  • De Tesla Model 3 komt vanaf nu uitsluitend uit China naar Europa. De fabriek in Shanghai draait op volle toeren en gaat daarom als export hub functioneren. Dit blijft naar verwachting zo totdat de Model 3 en Model Y in de nieuwe Tesla fabriek in Berlijn geproduceerd gaat worden. Een groot probleem is dat niet, want de Model 3 uit Shanghai is van betere kwaliteit als die uit Fremont.
  • Volkswagen CEO Herbert Diess ging dit jaar - net als vorig jaar - met zijn ID.3 naar het Gardameer. Hij was niet te spreken over de ervaring bij IONITY, blijkt uit een reactie die hij zelf op LinkedIn heeft geplaatst. Het is wel een beetje bijzonder, aangezien Volkswagen voor een deel eigenaar is van IONITY (samen met BMW, Daimler en Ford).

🔌 Opladen, 🔋 accu’s & ♻️ recycling

  • Redwood Materials, het accurecylingbedrijf van Tesla mede-oprichter JB Straubel haalt $700 miljoen op van investeerders. Redwood richt zich op het recyclen van accu’s uit EV’s en wil met dit geld capaciteit uitbreiden. Meer hier.
  • TES bouwt een grote fabriek om accu’s uit EV’s te recyclen in de haven van Rotterdam. De fabriek moet eind 2022 operationeel zijn. Meer informatie hier.
  • Het grootste laadstation van Europa is geopend. Het Sortimo Innovationspark Zusmarshausen, ligt langs de A8 in Duitsland, tussen Stuttgart en München. Nog niet alle snelladers zijn operationeel, maar uiteindelijk moeten het er 72 zijn. Om ervoor te zorgen dat je je tijdens het laden niet hoeft te vervelen zijn er onder andere restaurants en winkels.

🤦🏻‍♂️ Fail van de maand

Een klimaatwoordvoerder van de regering van Boris Johnson rijdt een tweedehands diesel en zegt dat elektrische auto’s niet bij haar passen, want haar familieleden wonen 200, 250 mijl verderop en dat zou met een elektrische auto te langzaam gaan. Als de laadtijd minder dan een half uur zou zijn, is het wel acceptabel voor haar. Wie gaat haar even vertellen dat we al in dat tijdperk zijn aangekomen? Een Tesla Model 3 of Hyundai IONIQ5 bijvoorbeeld.


📆 Zet het in je agenda

24 - 26 september: De EV Experience, Circuit Zandvoort staat dan in het teken van EV’s! Bij deze experience blijft het niet bij kijken, want de laatste modellen staan voor je klaar om een proefrit mee te maken. De pitboxen zijn omgebouwd tot pop up stores van diverse merken en leveranciers. Talloze inspirerende workshops over hoe je de overstap maakt naar elektrisch rijden en wat je daarover moet weten vind je in de VIP Lounges boven de pitboxen. Op de paddock achter de pitboxen vind je nieuwe e-mobility solutions, zoals, e-bikes, steps, scooters en electric motorcycles! Kaarten kun je hier kopen.

14 - 15 augustus: Berlijn E-Prix, de seizoensfinale van Formule E. Het wordt spannend want 18 coureurs maken nog kans op de titel. Een Nederlands tintje zit er ook wel aan, de nummer 1 en 2 in het klassement zijn namelijk Nederlanders.

19 augustus: Tesla AI Day, Tesla zal de voortgang delen in hard- en software ontwikkelingen en kunstmatige intelligentie. Ze willen dit evenement ook gebruiken als wervingsplatform voor het AI-team.


📺 Kijktips

What Car? Test 10 EV’s totdat de accu helemaal leeg is. Check de video op YouTube.

Grote auto ≠ hoge luchtweerstand. Hier is waarom.

Dragrace tussen een Porsche Taycan Turbo S en Tesla Model S Plaid. De eigenaar van de Porsche was zo onder de indruk van de Model S Plaid, dat hij ter plekke eentje heeft besteld. Check de video hier.

Kort overzicht van de specs van de twee EV’s:

  • Tesla Model S Plaid ($124,000 in de VS)
    1.020 pk
    vierwielaandrijving met drie elektromotoren (twee achter en één voor)
    2.192 kg
  • Porsche Taycan Turbo S ($218,000 in de VS)
    750 pk
    vierwielaandrijving met twee elektromotoren (de achterste motor heeft een versnellingsbak met twee versnellingen)
    2.404 kg

De Hummer maakt een comeback als EV. De beste tech YouTuber kreeg alvast een sneak peek.


📚 Leestip

Long read van de altijd kritische Duitser Alex Voigt over de Duitse autofabrikanten.

Will German Automakers market share continue to shrink? - Fully Charged Show
Alex Voigt looks at why the German Automakers market share is shrinking and what could be done to improve this in his brand new blog.

🆕 Nieuw op EV Blog:

Alles wat je moet weten over Rivian
Rivian [https://rivian.com/] is een relatief nieuwe speler op de EV markt. Hetbedrijf is opgericht in 2009 door Robert “RJ” Scaringe in Californië. De eerstejaren opereerde het bedrijf onder de radar. In eerste instantie wilde Scaringeiets maken als concurrent voor de Tesla Roadster, maar later h…

📬 Lezerspost

Ik kreeg laatst een mail van een lezer die ik even met jullie wil delen:

Ik overweeg mijn elektrische auto te vervangen door een benzineauto en heb enkele vragen.

  1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je elders tanken? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing om thuis te kunnen tanken?
  2. Op welke onderdelen zal ik service nodig hebben en hoe vaak? De autoverkoper had het over een kastje met tandwielen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een lampje als ik moet schakelen?
  3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen, zoals ik nu met mijn elektrische auto doe?
  4. Krijg ik brandstof terug als ik vertraag of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar ik moet het vragen om zeker te zijn.
  5. De auto waarin ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte tot hij begon te versnellen. Is dat normaal bij benzineauto's?
  6. We betalen momenteel ongeveer 3 cent per kilometer om in onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine wel 4 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wel wat geld zullen verliezen. We rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen dalen.
  7. Is het waar dat benzine ontvlambaar is? Moet ik de tank leegrijden en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage staat?
  8. Bestaat er een automatisch systeem dat voorkomt dat benzine vlam vat of explodeert bij een ongeval? Wat kost dit?
  9. Ik heb begrepen dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen veroorzaakt, alsmede conflicten en grote oorlogen die in de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen?
  10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren in steeds meer steden over de hele wereld worden geweerd, omdat ze het milieu en de gezondheid van de inwoners zouden schaden? Is dat waar?

Misschien heb ik later nog meer vragen, maar dit zijn voor mij op dit moment de belangrijkste. Ik dank u bij voorbaat voor uw antwoord.

Grapje natuurlijk, dit was gewoon een prachtige post op Reddit.


Heb jij wel een echte vraag? Mail me dan op kevin@ev-blog.nl.


🏝️ EV Blog vakantietip:

Ga je op vakantie met een EV? Meldt je dan aan bij EnbW en activeer het ‘Viellader-Tarif’, dat kost je €5,99 per maand (is maandelijks stop te zetten) en geeft je korting op de normale tarieven. Je kunt met de EnbW laadpas in veel (vakantie) landen terecht.


🐦 Tweet van de week

Als zelfs de POTUS het zegt.


📫 Heb je feedback, kritiek of onderwerpen die je graag wilt zien? Ik kijk altijd uit naar nieuwe suggesties. Of heb je gewoon een vraag? Mail me op kevin@ev-blog.nl.

Dit was ‘m weer, tot over twee weken! 👋🏻

🌍 Nog niet genoeg gelezen? Lees hier verder.

Bedankt voor je aandacht! Weet je iemand die deze nieuwsbrief moet lezen? Stuur deze dan gerust door. Abonneren kan via hier.