Review - Hyundai IONIQ 5 - In één woord: Uniek

Review 27 aug. 2021

Deze eerste EV Blog review had best gelijk ook de kortste review kunnen worden, want de IONIQ 5 is in één woord samen te vatten: uniek!

Het is niet toevallig dat ik voor deze eerste review de IONIQ 5 heb gekozen. Het is de eerste echte EV van Hyundai. Huh? Maar de IONIQ Electric en de Kona Electric dan? Die bestaan ook als hybride en benzine uitvoering. De IONIQ 5 is als pure EV ontwikkeld en alleen beschikbaar als 100% elektrische uitvoering.

Uniek design

Foto: 45 Concept EV, Hyundai

Op het eerste gezicht ziet de IONIQ 5 uit als een concept car. Dat is het eigenlijk ook, maar dan eentje die wél te koop is. In 2019 kwam Hyundai met de 45 Concept EV, die weer geïnspireerd was op de Pony Concept uit 1974. Hyundai besloot de 45 Concept EV minimaal aan te passen en in productie te nemen, dat werd de IONIQ 5. Geen 13 in een dozijn design, maar met de 8-bit gestylede koplampen en achterlichten en hoekige vormen een unieke retro look. Dat merk je als je met deze auto onderweg bent, hij valt op.

Interieur

Stap je in de IONIQ 5, dan stap je binnen in een rustige scandinavische huiskamer. Het dashboard is superclean, de stoelen zijn bijna fauteuils compleet met uitklapbare voetensteun. Een leuke feature is de in de lengterichting verschuifbare middenconsole. In het interieur zijn volop ecologische materialen gebruikt, zoals materialen uit suikerriet voor hemelbekleding, tapijt en stoelbekleding, maar ook biologische verf met plantenextracten en met plantaardige extracten bewerkt leer. Ook hier komt het 8-bit thema weer terug met blokjes op verschillende plekken in het interieur. Hard plastic vind je bijna niet en de gebruikte materialen voelen premium en luxe aan. Het stuurwiel heeft een uniek 2-spaaks design.

Op de twee 12,3 inch schermen in landscape wordt alle informatie weergegeven die je nodig hebt. Een scherm achter het stuur voor de bestuurder en een scherm in het midden voor het infotainment. Voor het bedienen van de klimaatbeheersing heeft Hyundai gekozen voor aparte knoppen met een touch bediening. Ik had verwacht dat ik me zou gaan storen aan de witte omlijsting van de beeldschermen, maar eigenlijk gaat het heel goed samen met het lichte interieur. Het infotainmentsysteem heeft mooie animaties en het voelt allemaal snel en vloeiend aan, ondanks dat er toch wel een hele kleine vertraging in zit. Dat doet Tesla dan wel iets beter. Er is altijd een Home knop op het touchscreen aanwezig zodat je vanuit ieder menu weer snel op het beginscherm bent.

De luxe stoelen kunnen met een druk op de knop in een relaxstand gezet worden waarbij de rugleuning naar achteren klapt en het voetenbankje tevoorschijn komt. Dat lijkt een onnodige functie, maar dat maakt het snelladen wel aangenamer. Zo kun je bijvoorbeeld een powernap doen, of relaxen met de ingebouwde natuur- en ontspanningsgeluiden.

De elektrisch verstelbare achterbank is ook bijzonder ruim. Met de bestuurderstoel ingesteld op mijn lengte (1,83m) had ik nog een zee van ruimte. De achterpassagiers hebben verder eigen ventilatieroosters, USB aansluitingen om apparaten op te laden en zelfs een ‘normaal’ 230V stopcontact, mocht je bijvoorbeeld je laptop op willen laden.

De bagageruimte is met 527 liter groot genoeg voor een auto in deze klasse. De vloer is vlak, maar onder de vloer is maar beperkte ruimte om bijvoorbeeld laadkabels op te bergen. Hier kun je misschien beter de laadruimte onder de motorkap gebruiken, want deze IONIQ 5 heeft - zoals iedere EV zou moeten hebben - een frunk. Niet heel erg groot, maar wel ideaal om dus de laadkabels in op te bergen.

Rijden is ontspannen

Ondanks dat de IONIQ 5 behoorlijk groot en zwaar is (de versie die ik getest heb weegt bijna 2.100 kg) merk je daar tijdens het rijden niet zoveel van. Het rijden is relax en soepel maar zodra je met de Drive Select knop op het stuur de Sport stand activeert, veranderd het karakter van de IONIQ 5. De acceleratie wordt merkbaar feller en het sturen directer. De geteste Project 45 uitvoering is voorzien van 2 elektromotoren die samen goed zijn voor 303 pk en 605 Nm koppel, 0-100 km/h gaat in 5,2 seconden. Bij het rijden op hogere snelheid op de snelweg is er weinig geruis en geluid te horen in het interieur. Het rijden in de IONIQ 5 is een genot en met alle comfort en luxe perfect geschikt voor road trips.

E-GMP platform

Foto: E-GMP Platform, Hyundai

De IONIQ 5 is de eerste auto die gebruik maakt van het door Hyundai ontwikkelde E-GMP (Electric-Global Modular Platform) platform. Waar de meeste EV’s op 400 volt werken, maakt het E-GMP platform gebruik van een 800 volt architectuur, dat we tot nu toe alleen gezien hebben bij de veel duurdere Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Een van de voordelen hiervan zijn de snelle laadtijden. Volgens Hyundai duurt het opladen van 10-80% slechts 18 minuten (bij een 350 kW snellader) en 100 km actieradius in 5 minuten.

Een ander voordeel van het E-GMP platform is de plaatsing van de wielen, deze staan namelijk bijna op de hoeken en dit geeft een enorme wielbasis, maar liefst 3 meter! Dat is meer dan een Range Rover. Dat maakt deze Hyundai enorm ruim van binnen.

Powerbank XXL

De IONIQ 5 heeft een V2L functie, hiermee kun je via een speciale adapter een elektrisch apparaat aansluiten op de auto en deze van stroom voorzien. Dat kan een elektrische fiets, laptop, barbecue of een andere EV zijn. Maximale vermogen is 3,6 kW. Hiermee maak je van je auto dus eigenlijk een grote powerbank. Of je dit in de praktijk vaak zult gebruiken weet ik niet, maar leuk is het wel.

Compromisloos

Wat mij betreft heeft Hyundai met de IONIQ 5 een van de beste EV’s van dit moment. Hyundai heeft geen compromissen gesloten, het design is uniek, het interieur voelt premium en de techniek is het beste wat nu op de markt is. Alles wat een EV zou moeten hebben is aanwezig. Deze EV klopt gewoon. Hyundai mag trots zijn op de IONIQ 5.

✅ Uniek design dat opvalt

✅ Interieur is ruim en materialen voelen luxe aan

✅ 800 volt platform, daardoor supersnel laden

✅ Actieradius is minimaal 384 km bij instapmodel

✅ Ontspannen rijden, maar sportief als het moet

Ik heb moeite moeten doen om minpunten te vinden, er zijn een paar hele kleine.

❌ Infotainmentsysteem mag iets vlotter, soms beetje vertraging

❌ Jammer dat er niet meer opbergruimte is onder de vloer van de bagageruimte

Prijzen & specs

  • 58 kWh RWD / 170 pk 350 Nm / WLTP 384 km vanaf € 43.500
  • 73 kWh RWD / 217 pk 350 Nm / WLTP 451-481 km vanaf € 46.500
  • 73 kWh AWD / 305 pk 605 Nm / WLTP 430-460 km vanaf € 54.500

Voor meer specs kijk hier of hier.

De 4 uitvoeringen, IONIQ 5 configurator

De IONIQ 5 is beschikbaar in 4 uitvoeringen:

  • Style
  • Connect
  • Connect+
  • Lounge

Zie de website van Hyundai welke opties bij deze uitvoeringen zitten.

Dit was de eerste EV Blog review! Ik heb ervan genoten om deze auto te testen en mijn mening op papier te zetten. Ik hoop dat ik nog veel EV's kan testen.

Welke EV moet ik volgens jou testen? Laat het me weten en stuur me een e-mail.

👋🏻 tot de volgende!

Dank aan Hekkert voor het lenen van de auto!

Tags

Kevin Schoormans

Altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkeling en opgegroeid met auto's. In 2018 heb ik de mogelijkheid gekregen om zelf een aantal dagen in een Tesla te rijden en vanaf dat moment was ik verkocht.