Deze EV's kun je verwachten in 2022

Deze EV's kun je verwachten in 2022

Voor de elektrische auto was 2021 een topjaar: er zijn heel veel nieuwe modellen op de markt gekomen, nog meer nieuwe modellen aangekondigd en nóg meer EV’s verkocht dan in 2020.

Met zo veel aankondigingen beloofd 2022 ook weer een goed jaar te worden. Hieronder een overzicht van de EV’s die dit jaar in Nederland op de markt komen.

Q1 2022 Q2 2022 Q3 2022 Q4 2022
CUPRA Born Lucid Air BMW iX M60 Kia EV6 GT
Mercedes EQB Mercedes EQE 350 Lightyear One Mercedes EQS AMG 53 4MATIC+
MG 5 Electric Nissan Ariya Skoda Enyaq Coupé iV
SsangYong Korando e-Motion Porsche Taycan GTS
Tesla Model Y Performance Renault Megane E-Tech
Volkswagen ID.5 Skoda Enyaq Coupé iV RS
Subaru Solterra AWD
Tesla Model S
Tesla Model X
Toyota bZ4X

BMW iX M60 (verwacht juli 2022)

De BMW iX is de nieuwste technologiedrager van BMW, deze SUV moet laten zien welke technologie BMW de komende jaren in zijn auto’s wil stoppen. De iX komt in 3 uitvoeringen, waarvan er al 2 beschikbaar zijn (xDrive 40 met 71 kWh accu en xDrive 50 met 105,2 kWh accu). In 2022 komt het topmodel: de iX M60, met dezelfde 105,2 kWh accu als de xDrive 50, maar met 96 pk extra, het totaal komt daarmee op 619 pk. Een sprint van 0 naar 100 km/u doet deze SUV in 3,8 seconden en de actieradius is 485 km. De prijs begint vanaf € 135.000.

BMW iX M60, Bron: BMW

CUPRA Born (verwacht maart 2022)

De Cupra Born is het sportieve Spaanse broertje van de Volkswagen ID3. Onderhuids is de Born (bijna) gelijk aan de ID3, maar hij heeft een sportiever uiterlijk gekregen. De Born komt met 3 verschillende accupakketten: 45, 58 en 77 kWh met vermogens tussen 150 en 231 pk. De versie met de 58 kWh accu is al sinds eind 2021 leverbaar en in 2022 komen de andere accupakketten. Ook komt er dan een 231 pk versie met het 58 kWh accupakket. De prijs voor deze sportieve hatchback begint bij € 33.000.

CUPRA Born, Bron: CUPRA

Kia EV6 GT (verwacht november 2022)

De EV6 van Kia is al sinds oktober 2021 te koop in Nederland, maar dit jaar komt de meest sportieve versie van deze EV. Deze Kia heeft specs die je niet bij een Kia verwacht; 0 naar 100 km/u in 3,5 seconde, 585 pk en een topsnelheid van 260 km/u om maar eens wat te noemen. In deze Kia hoef je je niet te schamen en kun je gerust een stoplichtsprintje doen met een Porsche of Tesla. Prijs voor deze EV6 GT begint bij € 63.595.

Kia EV6 GT, Bron: Kia

Lightyear One (verwacht september 2022)

Dit is de eerste EV van het Nederlandse merk Lightyear. De roots van de One liggen bij het Solar Team Eindhoven dat met de Stella en Stella Lux meededen aan de World Solar Challenge. De One is helemaal bedekt met zonnepanelen om zo elektriciteit mee op te wekken om op te kunnen rijden. Mocht de zon even niet schijnen, is de 60 kWh accu ook gewoon met een stekker op te laden. Het is geen snelheidsmonster, maar met een actieradius van 575 km wel heel zuinig! Prijs begint bij € 149.990.

Lightyear One, Bron: Lightyear

Lucid Air (verwacht juni 2022)

Nog een nieuwkomer in de lijst. Dit Amerikaanse merk is opgericht in 2007 (toen heette het nog Atieva) en richt zich met de Air op het luxe segment. Concurrenten zijn dan ook de BMW 7-serie, Mercedes S-klasse en Audi A8. De Air is sinds eind 2021 op de markt in de VS en zal later dit jaar naar Europa komen, dit kondigden ze zelf aan via Twitter:

De Air komt in drie uitvoeringen; Pure, Touring en Grand Touring. Een officiële WLTP actieradius is er nog niet, maar de verwachting is dat die ergens tussen 530 en 630 km zal liggen (afhankelijk van de uitvoering). Snelladen kan met 300 kW, dat betekent dat je na 16 min laden weer bijna 400 km vooruit kunt. Officiële prijzen zijn er ook nog niet, maar de verwachting is een vanafprijs van € 80.000 voor de Pure uitvoering.

Lucid Air, Bron: Lucid

Mercedes EQB (verwacht februari 2022)

De elektrische GLB, want dat is deze EQB eigenlijk, deelt zijn techniek met de kleinere EQA. Technisch gezien is deze EV niet baanbrekend, maar voor wie ruimte belangrijk is kan deze EV een optie zijn. De elektrische zevenzitter komt in twee uitvoeringen, de 300 4MATIC en de 350 4MATIC, beide hebben dezelfde 66,5 kWh accu, het verschil zit ‘m echter in het vermogen van de elektromotoren, dat is 228 pk bij de 300 en 292 pk bij de 350. Prijzen beginnen bij € 64.031 voor de EQB 300 4MATIC.

Mercedes EQB, Bron: Daimler

Mercedes EQE 350 (verwacht juni 2022)

Waar de EQS de elektrische equivalent van de S-klasse is, is de EQE dit voor de E-klasse. Door het elektrische MEA platform dat Mercedes voor deze EV gebruikt heeft deze echter meer binnenruimte dan een E-klasse mét verbrandingsmotor. De EQE komt vooralsnog alleen als 350 uitvoering met een behoorlijke accu van 90 kWh, dat goed is voor een WLTP actieradius van 545 - 660 km. De prijs voor deze EQE begint bij € 70.000.

Mercedes EQE 350, Bron: Daimler

Mercedes EQS AMG 53 4MATIC+ (verwacht december 2022)

De ‘gewone’ EQS 450+ en 580 4MATIC kennen we al en zijn sinds eind 2021 ook al te koop. Dit jaar komt de eerste elektro-AMG in de vorm van de EQS AMG 53 4MATIC+. Geen spoilers zoals we dat van AMG gewend zijn, want spoilers zijn funest voor de luchtweerstand en dus voor de actieradius. Daar hoef je je ook geen zorgen om te maken, want je komt met deze AMG ongeveer 526 tot 580 km. Het accupakket is gelijk met de andere uitvoeringen, maar met 761 pk heeft deze AMG uitvoering 238 pk extra. Een sprint van 0 naar 100 duurt 3,4 seconden. Zoals de meeste AMG’s is deze niet goedkoop, de vanafprijs bedraagt € 175.000.

Mercedes EQS AMG 53 4MATIC+, Bron: Daimler

MG 5 Electric (verwacht maart 2022)

Elektrische SUV’s zijn er ondertussen in overvloed, maar een elektrische stationwagen, die is er nog niet in Nederland. Daar komt begin dit jaar verandering in, dan komt MG namelijk met de 5 Electric. Deze krijgt in Nederland een vanafprijs van net onder de € 30.000, dat is absoluut niet slecht voor een auto met een actieradius van 400 km WLTP.

MG 5 Electric, Bron: MG

Nissan Ariya (verwacht juni 2022)

Als een van de pioniers van het elektrisch rijden is het de laatste jaren wel erg stil bij Nissan. Na twee succesvolle generaties van de LEAF kwam er geen nieuw model. Daar komt dit jaar verandering in: Nissan komt namelijk met een (hoe kan het ook anders) elektrische SUV, de Ariya. De Ariya komt met twee accupakketten; 63 kWh en 87 kWh met respectievelijk 359 km en 499 km bereik. Nissan voorziet de Europese versie van de Ariya trouwens van een CCS stekker en laat de CHAdeMO stekker dus definitief achter zich.  Prijzen beginnen bij € 47.390.

Nissan Ariya, Bron: Nissan

Porsche Taycan GTS (+ Sport Turismo) (verwacht april 2022)

Bij de 911 is de GTS het model dat tussen de 4S en de Turbo zit. Dat is ook zo bij de Taycan. Hij krijgt wel hetzelfde 83,7 kWh accupakket als de 4S Plus en de Turbo, maar de elektromotoren leveren bij de GTS 598 pk in plaats van de 680 pk bij de Turbo. De prijs ligt ook wat lager van de bij de Turbo, ruim € 21.000 lager, de vanafprijs is namelijk € 136.300.

Porsche Taycan GTS & Porsche Taycan GTS Sport Turismo, Bron: Porsche

Renault Mégane E-TECH (verwacht april & juni 2022)

De bekendste elektrische auto van Renault is natuurlijk de Zoe, deze gaat net als de Nissan Leaf al een aantal jaren en generaties mee. Dit jaar komt ook Renault met een elektrische SUV. Ze hebben voor een bekende naam gekozen: Mégane, maar dit keer is de Mégane dus een SUV en geen hatchback of stationwagen. Je hebt bij de Mégane de keuze uit twee accupakketten; 40 kWh met een actieradius van 300 km en 60 kWh met een actieradius van 450 km. Prijzen beginnen bij € 35.390.

Renault Mégane E-TECH, Bron: Renault

Skoda Enyaq Coupé iV (RS) (verwacht mei & juli 2022)

Nederland heeft al uitgebreid kennis gemaakt met de Skoda Enyaq in 2021, het is zelfs de best verkochte EV van 2021!

Dit jaar komt Skoda ook met een coupé versie van de populaire SUV. In feite is het de de Volkswagen ID.5 in een Skoda-jasje. De Enyaq Coupé komt in 4 uitvoeringen, waaronder een RS-verise. De instapversie heet Enyaq Coupe iV 60 en heeft een 62 kWh accu, dan komt de iV 80 en de iV 80x die beiden een 82 kWh accupakket hebben, net als de RS versie. Die laatste heeft een piekvermogen van 299 pk. De prijzen voor de Enyaq Coupé iV beginnen bij € 45.000, althans dat is de verwachting want officiële prijzen zijn er nog niet.

Skoda Enyaq Coupé iV RS, Bron: Skoda

SsangYong Korando e-Motion (verwacht februari 2022)

De Korando e-Motion is de eerste elektrische auto van het Koreaanse merk. In Nederland hebben ze nooit echt veel auto’s verkocht, vorig jaar slechts 9 stuks, maar Ssangyong hoopt met deze elektrische SUV hier verandering in te brengen. De vanafprijs zou € 39.990 zijn, hiervoor krijg je een SUV met 190 pk en 360 Nm koppel en een accu van 61,5 kWh met een WLTP actieradius van 339 km. Een caravan trekken kan ook nog, ongeremd mag de Korando e-Motion 1.500 kg trekken.

SsangYong Korando e-Motion, Bron: SsangYong

Subaru Solterra AWD (verwacht juni 2022)

De eerste elektrische Subaru is gebouwd op het E-TNGA platform. De Toyota bZ4x verderop in deze lijst staat op hetzelfde platform en je kunt ze dus een beetje als tweelingbroertjes zien. Subaru staat bekend om de vierwielaandrijving, dit hoort dan ook tot de standaarduitrusting van de Solterra. De vraag is alleen hoe bijzonder dat nog is, aangezien vierwielaandrijving bij EV’s veel gebruikelijker is dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. De prijs start bij € 55.000 en hiervoor krijg je een SUV met 218 pk en 336 Nm koppel. Subaru haalt een WLTP actieradius van 400 km uit de 71,4 kWh accu.

Subaru Solterra, Bron: Subaru

Tesla Model S (verwacht juni 2022)

In 2021 heeft de Model S een facelift gekregen, aan de buitenkant zie je het bijna niet, maar het interieur is helemaal nieuw. Een van de meest spraakmakende elementen in dit nieuwe interieur is het stuur, de zogenaamde ‘yoke’. De nieuwe Model S wordt al geleverd in de VS, maar in Europa moeten we nog even geduld hebben. Er komen twee versies, een Long Range met 680 pk en 652 km actieradius en de Plaid met maar liefst 1.033 pk en 628 km actieradius. Prijzen beginnen bij € 91.000 voor de Long Range en € 131.000 voor de Plaid.

Tesla Model S, Bron: Tesla

Tesla Model X (verwacht juni 2022)

Net als bij de Model S heeft Tesla de Model X een facelift gegeven. Ook bij deze grote SUV is dit vooral aan het geheel nieuwe interieur te zien, dat (net zoals de Model S) voorzien is van de ‘yoke’. De Model X komt in twee versies, de Longe Range en de Plaid. De Long Range krijgt 680 pk en 580 km actieradius en de Plaid krijg dezelfde 1.033 pk als bij de Model S, en 465 km actieradius. In slechts 2,6 seconden wordt deze 2.455 kg wegende SUV naar 100 km/u gelanceerd. De Model X kost € 101.000 voor de Long Range en € 121.000 voor de Plaid.

Tesla Model X, Bron: Tesla

Tesla Model Y Performance (verwacht februari 2022)

Sinds vorig jaar is de Model Y in Europa, het gaat dan om de Long Range Dual Motor versie, daar komt dit jaar de Performance versie bij. In principe is deze snellere uitvoering gelijk aan de versie die we al kennen, maar dan met 121 pk extra. Dat brengt het totale vermogen op 562 pk en 660 Nm aan koppel. Met een volle accu komt je 480 km ver en een sprint naar 100 km/u duurt 3,7 seconden. Bij een Supercharger kun je 300 km bijladen in 25 minuten. De prijs start bij € 71.010.

Tesla Model Y Performance, Bron: Tesla

Toyota bZ4X (verwacht juni 2022)

De allereerste 100% elektrische Toyota, dit jaar wordt het een feit. Jarenlang heeft Toyota klanten overtuigt dat 100% elektrisch rijden onnodig lastig is, veel gedoe met stekkers en zo. Maar nu komt het Japanse merk dus zelf met een BEV, samen met Subaru ontwikkeld. De bZ4X komt in twee uitvoeringen, een met vierwielaandrijving (AWD) en een met voorwielaandrijving (FWD). Beide hebben ze een 71,4 kWh accu, maar de FWD versie komt hier 450 km ver mee en de AWD 400 km. Prijzen beginnen bij € 48.000 voor de FWD en € 55.000 voor de AWD.

Toyota bZ4X, Bron: Toyota

Volkswagen ID.5 (verwacht maart 2022)

Dit is de coupé-versie van de welbekende ID.4 en net als de andere modellen uit de ID reeks gebouwd op het MEB platform. De ID.5 komt in 3 versies: Pro, Pro Performance en GTX. Ze beschikken allemaal over dezelfde 82 kWh accu maar de actieradius varieert tussen de 520 km voor de Pro en 480 km voor de GTX. Ondanks dat de Performance versie de indruk wekt snel te zijn, is dit helaas niet zo, met 204 pk duurt een sprintje naar 100 km/u 8,4 seconden! Een Nissan Leaf is sneller. De GTX heeft wat meer power (299 pk) en doet die sprint in 6,3 seconden. De Pro kost € 47.500, de Pro Performance € 50.000 en de GTX € 55.000.

Volkswagen ID.5, Bron: Volkswagen

Genoeg om naar uit te kijken in 2022 dus!

Klopt er iets niet, laat het me weten!

UPDATE - 08-02-2022:

Skoda Enyaq Coupé iV (RS) toegevoegd.

Bron: ev-database