The Debunker-in-Chief -- EV nepnieuws bestrijden met Auke Hoekstra

Elektrische auto's 22 mei 2021

Auke Hoekstra is een van mijn favoriete onderzoekers en factcheckers als het gaat om EVs. Zijn Twitter bio: Debunking scare stories about electric vehicles and renewable energy systems.

Hij weet als geen ander feiten van fictie te scheiden. Als je de waarheid wilt weten over de uitstoot van EVs, dan moet je bij Auke zijn. Ik beveel de tweets en onderzoeken van Auke regelmatig aan om mijn vrienden, familie en collega's te informeren, dus ik dacht waarom niet gewoon een masterlijst maken en delen met iedereen. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Als je geen zin of tijd hebt om alles te lezen, bekijk dan in ieder geval dit:

Megathread met links, debunks en tweets:

Aukes Twitter thread met een aantal debunks en studies

Blog post van Auke waarin hij ingaat op een artikel dat claimt dat een Tesla 11% tot 28% meer CO2 uitstoot dan een Mercedes C220 diesel.

No, diesel is not better for the environment than electric - Innovation Origins
Rebuttal to Christoph Buchal, Hans-Dieter Karl and Hans-Werner Sinn titled “Coal Engines, Wind Engines and Diesel Engines. What does the CO2 balance show?”

Aukes Twitter

https://twitter.com/AukeHoekstra

Aukes LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/aukehoekstra/

Aukes website

Auke Hoekstra - NEON Research
PROGRAM DIRECTOR | INTEGRAL TRANSITION MODELS

Debunks:

#astongate:

Samen met Michael Liebreich (@MLiebreich) kwam Auke erachter dat Aston Martin via een shady manier een ‘wetenschappelijk’ rapport had laten maken waarin elektrische auto’s onterecht in een negatief daglicht gezet werden. Beter bekend als #astongate:

Artikel in The Guardian hierover

Aston Martin in row over ‘sock puppet PR firm’ pushing anti-electric vehicle study
Report disputing green benefits of EVs attributed to company registered to wife of carmaker’s director
"Indirect kost dit mensenlevens. En waarom? Omdat bedrijven zien dat hun business model in gevaar komt. Ik vind het echt niet kunnen.”
Electric Auke: ‘Ik hoop dat dit een wake-up call voor journalisten is’ - Innovation Origins
Om de week kijken we met duurzaamheidsexpert Auke Hoekstra naar wat hem opvalt als het gaat om de verduurzaming van de aarde.
#astongate: CO2-Effekt von E-Autos klein gerechnet: Fehlerhafte Studie von Autoherstellern
Passend zum Verbrenner-Verbot tauchte in England eine Studie auf, die vorrechnet, dass E-Autos erst nach gut sieben Jahren CO2 gegenüber Verbrennern sparen. Es stellte sich heraus: Die Untersuchung stammt unter anderem von Aston Martin, Bosch, Honda und McLaren.

Thread over de onzin van synthetische brandstoffen (eFuels):

Podcasts

Climate 21 podcast

Renewable energy, storage, and electric transportation - a chat with Auke Hoekstra - Climate 21
So, Auke Hoekstra is a bit of a legend in the renewable energy, and electric vehicle world. Program Director at NEON research leading a team of 35 PhD’s at Eindhoven University of Technology Auke and his team are at the forefront of R&D into c...

Fully Charged podcast

Podcast 96 - Passion and Academic Views of Auke Hoestra - Fully Charged Show
Robert Llewellyn talks with Dutch academic Auke Hoestra about most things – from Oil production to veganism.

Cleaning Up podcast

‎Cleaning Up. Leadership in an age of climate change.: Ep15: Auke Hoekstra ‘The Debunker-in-Chief’ on Apple Podcasts
How can we use data modelling to predict the future of zero-emission energy? This week, Auke Hoekstra discusses the SparkCity model, dealing with, adoption of electric vehicles, charging infrastructure, and the effects the switch to EVs is going to have on the grid. Auke joins Michael for this week…

Video's

Gesprek met Duitse YouTube kanaal Stromschlag in 2019
Auke voor Universiteit van Nederland in 2017
Auke voor Universiteit van Nederland in 2020

Artikelen & blogposts

Wetenschappelijk artikel waarin Auke veel gemaakte fouten belicht die in gemaakt worden bij EV analyses.

The Underestimated Potential of Battery Electric Vehicles to Reduce Emissions
Greenhouse gas (GHG) emission reductions possible with battery electric vehicles (BEVs) are underestimated in the scientific literature. The following…

Studie samen met prof Maarten Steinbuch (@M_Steinbuch) van de TU Eindhoven waarin de uitstoot van EVs wordt vergeleken met benzine- en dieselauto’s. https://www.avere.org/wp-content/uploads/2020/09/englisch_Studie-EAuto-versus-Verbrenner_CO2.pdf

Auke reageert op een studie van de ADAC.

Tomorrow is Good: why German automobile club study is the anti-electric lobby at its finest - Innovation Origins
In this blogpost Auke Hoekstra points out the Top-6 errors people make, when they trash talk electric vehicles. A new ADAC study makes 5 of the 6 errors.
Bollox: eTrucks aren’t too heavy for European roads - Innovation Origins
A new Paper claims eTrucks with range of 800 km need batteries heavier than the allowed weight for truck+load in the EU today. That’s ~10x […]
Electric Auke: Recognition from Volkswagen is a milestone - Innovation Origins
Every other week we take a look with sustainability expert Auke Hoekstra at what caught his eye where the preservation of our planet is concerned.

Meer artikelen van Auke op Innovation Origins:

Je zocht naar auke hoekstra - Innovation Origins

Stuk over kostenberekening van de Algemene Rekenkamer

Er klopt weinig van de kostenberekening elektrische auto door de Algemene Rekenkamer
Opinie | Auke Hoekstra, Technische Universiteit Eindhoven.

In 2017 schreef Auke een aantal blog posts over elektrische trucks en het potentieel hiervan. Toen visionair, nu nog steeds super relevant. https://www.elaad.nl/uploads/files/Auke_Hoekstra_-_Electric_trucks_economically_and_environmentally_desirable_but_misunderstood.pdf

Enkele vergelijkbare Twitter accounts die de moeite waard zijn om te volgen:

PS: Ik zal deze lijst voortdurend aanvullen, als er geweldige Auke content is die ik mis en waarvan jij vindt dat die in deze lijst thuishoort, laat het me weten!

Bedankt!

Tags

Kevin Schoormans

Altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkeling en opgegroeid met auto's. In 2018 heb ik de mogelijkheid gekregen om zelf een aantal dagen in een Tesla te rijden en vanaf dat moment was ik verkocht.