BloombergNEF: 'Aandeel EV's groeit snel, verkopen brandstofauto's over piek heen'

Elektrische auto's 30 jun. 2021

De groei van elektrische auto’s (EV’s) gaat snel. Er rijden nu wereldwijd 12 miljoen EV’s rond. Door snel afnemende accuprijzen, groeiende steun van overheden en veel nieuwe modellen blijft de groei van EV’s doorgaan. Maar als we in 2050 CO2-vrij wegtransport willen hebben, moet de groei sneller. De verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor zal steeds verder afnemen, de piek hebben we zelfs al in 2017 gehad. Dat schrijft Bloomberg New Energy Finance (BNEF) in de nieuwste editie van hun jaarlijkse Electric Vehicle Outlook (EVO).

Ondanks de snelle groei van EV’s, zijn de meeste landen nog niet op de juiste weg naar CO2-vrij vervoer in 2050. Er is meer actie nodig vanuit de politiek. Toch ziet het er rooskleuriger uit dan voorgaande jaren. BNEF verwacht de komende jaren een sterke groei bij de elektrische personenauto’s, van 3,1 miljoen in 2020 naar 14 miljoen in 2025.

Verkoop verbrandingsmotor al voorbij piek, BEV zal grootste rol spelen bij elektrificatie personenvervoer

Door het langzame herstel van de autoverkopen na de Coronacrisis en de snelle groei van EV’s, is het zeer waarschijnlijk dat de verkopen van auto’s met een verbrandingsmotor al voorbij de piek zijn (in 2017) en nu permanent af zullen nemen.

De grootste rol voor het elektrificeren van wegvervoer is weggelegd voor de batterij elektrisch voertuigen (BEV). Dit is het meest efficiënt en economisch het gunstigst. De Plug-in Hybride (PHEV) is populair door strikte emissienormen voor autofabrikanten, maar door snel dalende accuprijzen zullen de verkopen langzaam afnemen. Ook is er steeds meer bewijs dat plug-in hybrides vaak niet worden opgeladen en het risico bestaat dat overheden de stimulering snel zullen afbouwen. PHEVs worden behalve in Europa en Japan niet echt populair en de verwachting is dat in 2025 80% van de elektrische auto’s een batterij elektrische auto is.

Zonder subsidie zal EV in 2027 kantelpunt bereiken

In het Economic Transition Scenario (ETS) van BNEF worden er geen aanvullende maatregelen door overheden meer genomen om elektrisch rijden te stimuleren. In dat scenario zullen er nog tot 2027 steeds meer auto’s met verbrandingsmotor bijkomen, daarna zal het aandeel wereldwijd afnemen. De prijs van een elektrische auto zal aan het eind van het decennium en de meeste segmenten gelijk zijn aan de van een auto met verbrandingsmotor. In sommige segmenten al veel eerder. Dit zonder extra subsidies.

De vraag naar olie zal een piek bereiken in 2027, in Europa en de VS is deze piek zelfs al geweest! Dit komt door de snelle groei van elektrische auto's, zuinigere auto’s en de groei van deelauto's, die meestal elektrisch zijn.

Na 2035 geen verbrandingsmotor meer, markt voor EV's gigantisch

In het rapport heeft BNEF nog een tweede scenario uitgewerkt, het Net Zero Scenario (NZS), dit gaat uit van vervoer zonder CO2 uitstoot in 2050. Als we dit echt willen, moeten overheden de komende jaren flink extra maatregelen nemen. Om dit doel te halen moet in 2030 ongeveer 60% van de nieuw verkochte personenauto’s elektrisch zijn, in het voorgaande ETS scenario is dit slechts 34%. In het ETS scenario rijden er wereldwijd 169 miljoen elektrische auto’s rond in 2030, voor het Net Zero Scenario moeten dit er 218 miljoen zijn. Ook zullen er dan na 2035 geen auto’s meer verkocht moeten worden met een verbrandingsmotor.

BNEF schat dat de markt voor elektrische voertuigen maar liefst $7 biljoen omvat tot aan 2030 en $46 biljoen tot aan 2050. Deze markt trekt niet alleen bestaande autofabrikanten aan, maar ook nieuwe autofabrikanten. De komende jaren moet blijken welke merken de transitie kunnen maken en welke niet en welke nieuwe spelers een stevige plek zullen veroveren in de markt.

Niet in alle markten zal de transitie naar elektrisch rijden even snel gaan. Het voordeel van de schaal waarop vooral de VS, Europa en China nu overgaan op elektrisch vervoer zijn de enorme kostendaling die daaruit volgen. Dit betekent dat voor andere landen de transitie naar elektrisch vervoer aanzienlijk goedkoper zal zijn. Opkomende landen zouden hier binnen 5 jaar al van kunnen profiteren.

Vraag naar accu's stijgt explosief, kosten dalen snel

De gigantische vraag naar elektrische auto’s betekent ook een gigantische vraag naar accu’s. De productie van 2020 was al 45% hoger vergeleken met 2019. Volgens het rapport zal de vraag in 2030 bijna 15x zo groot zijn, namelijk 2.576 GWh. Op dit moment is er voor 2.539 GWh aan productiecapaciteit aangekondigd door verschillende auto- en accufabrikanten. China is nog altijd de grootste producent, maar in andere regio’s groeit de productiecapaciteit snel.

De verwachting is dat de prijs voor een accupakket in 2024 onder de $100/kWh grens zakt. Dit komt door de introductie van nieuwe accu soorten, efficiëntere productie en beter design. De prijs zal verder zakken naar $58/kWh in 2030, maar daar zijn wel flinke investeringen voor nodig, volgens het rapport van BNEF.

Kostendaling van accu's. Bron: BloombergNEF EVO 2021

De grote vraag naar accu’s betekent ook een grote vraag naar grondstoffen. Hier voorziet BNEF vooralsnog geen grote problemen. Wel blijven ontwikkelingen en investeringen in extra capaciteit noodzakelijk. Ook zal het recyclen van de accu’s een grote rol gaan spelen. Recycling is zelfs cruciaal in het Net Zero Scenario, zonder zou de vraag naar lithium in 2050 namelijk de op dit moment bekende reserves overstijgen. Met accu recycling zal dit echter onder dit niveau blijven.

De laatste jaren worden de accu’s in EV’s steeds groter. Dit vergroot de druk op de grondstoffenvoorziening voor de productie. BNEF heeft de impact onderzocht van 40% kleinere accu’s in 2040. Dit zou bijvoorbeeld betekenen dat een SUV een 54 kWh accu zou hebben in plaats van een 71 kWh accu. Uit deze analyse blijkt dat de vraag naar lithium-ion accu’s dan 18% lager zou zijn en dit de druk op de grondstoffenvoorziening flink verlaagd.

Het rapport stelt dat er ook vanuit overheden flink geïnvesteerd dient te worden in laadinfrastructuur, zodat grote accu’s eigenlijk niet nodig zijn. Goede laadnetwerken maken grote accu’s overbodig en dat is economisch en milieutechnisch beter. Want kleinere accu’s hebben een kleinere milieu-impact.

Bekijk hier het hele rapport.

Tags

Kevin Schoormans

Altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkeling en opgegroeid met auto's. In 2018 heb ik de mogelijkheid gekregen om zelf een aantal dagen in een Tesla te rijden en vanaf dat moment was ik verkocht.